Múlt héten az Out of the Box Events keretén belül látogattam el a „Hogyan ne veszítsük el a kollégánkat – reskilling, upskilling” témákat boncolgató előadásra. Pár gondolatot megosztanék a témában.
Az élethosszig tartó tanulás (ebből írtam a HR-s szakdolgozatom 15 éve), a folyamatos fejlődés és (át)képzés számomra is kiemelt fontosságú. A mesterséges intelligencia térhódítása és az informatika robbanásszerű fejlődése miatt a digitális tudásunk fejlesztésére is szükség van. Az interperszonális készségek elsajátítása, fejlesztése (pl. motivációs, kommunikációs, problémamegoldó, konfliktus-kezelő készség) is kihívás lehet.
„Csak a változás az állandó” – hangzatos, kissé elcsépelt szavakat évek óta mondogatja a szakma. A változásra (gyorsan) reagálva új ismeretek, képességek elsajátítására van szükségünk, szakmáktól függetlenül.
- 75 millió állás fog eltűnni 1-2 éven belül és 133 millió új jön létre.
- A Z generáció életében 3-5 alkalommal fog teljesen új karrierbe/szakmába kezdeni.
5-10 évente (egyes szakmáknál sűrűbben is) szükség van upskillingre, új készségek elsajátítására.
Vajon kinek a feladata lépni ez ügyben?
A munkavállaló (egyén), a HR és a cégvezetés között oszlik meg ez a felelősség.
Az egyén igénye nélkül hiába akarunk fejlesztést eszközölni, nem lesz olyan hatékony, mintha a munkavállaló is motivált a fejlődésre.
A HR feladata, hogy biztosítson keretrendszert & koncepciót, de a cégvezetés támogatása nélkül nem feltétlen lesz erőforrás a kivitelezésre, így a felső vezetés támogatása elengedhetetlen.
- Skilling – tréning, fejlesztés. Pl. tantermi, online képzések – igazítsuk a mai korhoz – interaktív, videós anyagok, gyakorlati feladatok. Tantermi képzések a soft skill tréningekre, online képzések az elmélet elsajátítására vagy a tantermi kiegészítésére.
- Upskilling – munkakör megmarad, de a tartalma változik – új készségekre van szükség.
- Reskilling – átképzés – megváltozik, eltűnik a munkakör – pl. gyártósori munkavégzésből robotoperátor.
Fontos azt is megjegyezni, hogy sokszor nem is tudjuk, hogyan kell jól, hatékonyan tanulni – évekkel ezelőtt olvastam Horányi Katalin – Tanuljunk meg tanulni! c. könyvét és megragadt bennem, hogy a gondolkodásmódunk, hozzáállásunk megváltoztatásával, a tanulási technikák elsajátításával megkönnyíthetjük a tanulás folyamatát.
A kulcs a vezetők képzése, az ő skilljeiknek a fejlesztésére, kiemelten a „people management” skill-jük megerősítésére helyezzük a hangsúlyt.
A „change management”-re (kommunikáció, elköteleződés, tréning, mérőszámok, támogató anyagok, tranzíció) is figyelmet kell fordítanunk, ha sikeres változást szeretnék eszközölni a szervezetben.
A HR szakma szempontjából a cél, hogy a munkavállaló hosszútávon motivált, boldog és elégedett legyen.
A HR mentor, coach és tanácsadó szerepe még inkább hangsúlyosabb lesz (a jól automatizált HR folyamatoknak köszönhetően -reméljük lesz is rá erőforrás).
+ 1 tipp – ajánlom figyelmedbe a Coursera online képzéseit, jó fejlesztési lehetőség, befektetés lehet saját magadba.