Múlt héten az Out of the Box Events keretén belül látogattam el a „Hogyan ne veszítsük el a kollégánkat – reskilling, upskilling” témákat boncolgató előadásra. Pár gondolatot megosztanék a témában.

Az élethosszig tartó tanulás (ebből írtam a HR-s szakdolgozatom 15 éve), a folyamatos fejlődés és (át)képzés számomra is kiemelt fontosságú. A mesterséges intelligencia térhódítása és az informatika robbanásszerű fejlődése miatt a digitális tudásunk fejlesztésére is szükség van. Az interperszonális készségek elsajátítása, fejlesztése (pl. motivációs, kommunikációs, problémamegoldó, konfliktus-kezelő készség) is kihívás lehet.

„Csak a változás az állandó” – hangzatos, kissé elcsépelt szavakat évek óta mondogatja a szakma. A változásra (gyorsan) reagálva új ismeretek, képességek elsajátítására van szükségünk, szakmáktól függetlenül.

  • 75 millió állás fog eltűnni 1-2 éven belül és 133 millió új jön létre.
  • A Z generáció életében 3-5 alkalommal fog teljesen új karrierbe/szakmába kezdeni.

5-10 évente (egyes szakmáknál sűrűbben is) szükség van upskillingre, új készségek elsajátítására.

Vajon kinek a feladata lépni ez ügyben?

A munkavállaló (egyén), a HR és a cégvezetés között oszlik meg ez a felelősség.

Az egyén igénye nélkül hiába akarunk fejlesztést eszközölni, nem lesz olyan hatékony, mintha a munkavállaló is motivált a fejlődésre.

A HR feladata, hogy biztosítson keretrendszert & koncepciót, de a cégvezetés támogatása nélkül nem feltétlen lesz erőforrás a kivitelezésre, így a felső vezetés támogatása elengedhetetlen.

  1. Skilling  – tréning, fejlesztés. Pl. tantermi, online képzések – igazítsuk a mai korhoz – interaktív, videós anyagok, gyakorlati feladatok. Tantermi képzések a soft skill tréningekre, online képzések az elmélet elsajátítására vagy a tantermi kiegészítésére.
  2. Upskilling – munkakör megmarad, de a tartalma változik – új készségekre van szükség.
  3. Reskilling – átképzés – megváltozik, eltűnik a munkakör – pl. gyártósori munkavégzésből robotoperátor.

Fontos azt is megjegyezni, hogy sokszor nem is tudjuk, hogyan kell jól, hatékonyan tanulni  – évekkel ezelőtt olvastam Horányi Katalin – Tanuljunk meg tanulni! c. könyvét és megragadt bennem, hogy a gondolkodásmódunk, hozzáállásunk megváltoztatásával, a  tanulási technikák elsajátításával megkönnyíthetjük a tanulás folyamatát.

A kulcs a vezetők képzése, az ő skilljeiknek a fejlesztésére, kiemelten a „people management” skill-jük megerősítésére helyezzük a hangsúlyt.

A „change management”-re  (kommunikáció, elköteleződés, tréning, mérőszámok, támogató anyagok, tranzíció) is figyelmet kell fordítanunk, ha sikeres változást szeretnék eszközölni a szervezetben.

A HR szakma szempontjából a cél, hogy a munkavállaló hosszútávon motivált, boldog és elégedett legyen.

A HR mentor, coach és tanácsadó szerepe még inkább hangsúlyosabb lesz (a jól automatizált HR folyamatoknak köszönhetően -reméljük lesz is rá erőforrás).

+ 1 tipp –  ajánlom figyelmedbe a Coursera online képzéseit, jó fejlesztési lehetőség, befektetés lehet saját magadba.

Hogyan ne veszítsük el a kollégánkat?
Cimke:                                 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás